Curse or not?

In mijn eerste post vroeg ik mij af of deze epidemieën en pandemieën misschien wel gepland waren omdat ze puur toevallig waren. Doorheen mijn posts vertelde ik de verhalen van die ziektes. Nu zal ik alle ziektes apart bespreken en ook zeggen waarom het een geplande epidemie kan zijn of waarom niet. 


Pest 1720

Mensen die aan de pest leden kregen vaak te maken met grote bulten
 in hun liezen en oksels.
In feite heb je drie soorten van de pest: de builenpest, de longpest, pestsepsis en pestis minor. De builenpest wordt zo genoemd omdat de lymfeklieren (onder meer) in de liezen sterk opzwellen, dit is ook de meest voorkomende vorm. Later ontstaat er een secundaire longpest, wanneer dit niet behandeld wordt dan is de ziekte 50 tot 80% dodelijk.  Als de longen besmet raken met de bacterie, spreken onderzoekers van de longpest. Wanneer dit gebeurt kan de besmette persoon anderen direct via hoesten besmetten. De longpest is een zeer dodelijke variant van de pest, wanneer je dit niet behandeld binnen de 48u is het 100% dodelijk. Pestsepsis wordt gebruikt wanneer de bacterie zich via de bloedbaan verspreidt. Deze vorm komt vaak na de builen- of longpest. Het kan ook via een wonde rechtstreeks in de bloedbaan terechtkomen. De laatste vorm die ik bespreek is pestis minor, het wordt niet snel gezien als de pest. Het lijkt op een heel lichte vorm van de builenpest. Het 'voordeel' aan deze vorm is dat je immuun wordt tegen de bacterie en ook tegen de pest en deze blijft levenslang.

Snaveldokter uit Rome, 1656
In 1720 in Marseille ging het over de builenpest. De tweede en grootste uitbraak van deze builenpest in Europa werd ook wel de Zwarte Dood werd genoemd. 1720 was niet het eerste jaar waarin Zwarte Dood uitbrak. Het eerste jaar was al in 541, de tweede uitbraak waren in de jaren 1346 tot 1350. Uitbraken van de pest kwamen regelmatig terug totdat er een medicijn werd ontdekt in de 19de eeuw. Doordat er vele uitbraken zijn geweest van de pest, denk ik dat we dit kunnen afschrijven als een "geplande ziekte". Er zijn volgens mij te veel uitbraken geweest om dit te kunnen te kunnen plannen.

Cholera 1820

Een slachtoffer van cholera
Een slachtoffer van de cholera in het engelse
Sunderland in 1832 (2019)
Cholera brak over de gehele wereld uit in de 19de eeuw, hier in België werden we er pas van 1832 mee geconfronteerd tot 1892. Het waren steeds epidemieën die om de tien tot vijftien jaar uitbraken en die duurden ongeveer twee jaar. Deze ziekte wordt vaak veroorzaakt door vuil drinkwater. Als je alle factoren meerekent dan vermoed ik dat dit ook niet gepland kan zijn. Cholera was verspreid over verscheidene jaren en het is volgens mij gewoon toeval dat het in 1820 ook aanwezig was in de wereld. 


Spaanse griep 1920
DE LOOPGRAVENOORLOG: EERSTE WERELDOORLOG.

Zoals ik in een van mijn vorige posts al vertelde, is de Spaanse griep plots gestopt in 1920. Eigenlijk was het toen het einde van de epidemie dus dan is dit jaartal puur toeval vermoed ik. De uitbraak had ook te maken met de eerste wereldoorlog. Soldaten die ziek werden moesten toch naar het front waardoor ze anderen besmetten. Doordat er een duidelijke oorzaak is en dat het jaartal toevallig is zou ik deze gebeurtenis uitsluiten als een vloek of een geplande ziekte. 

Corona 2020

Wat is het coronavirus? (Eckert, 2020)
In mijn vorige post had ik het erover dat wetenschappers onderzoeken of het corona-virus gemaakt zou kunnen zijn in een laboratorium. Doordat de ruggengraat van het virus iets was wat de onderzoekers nog nooit hadden gezien, gaan ze ervan uit dat het niet gemaakt kan zijn. Ook is het dezelfde ruggengraat als die van ziektes of moleculen die op vleermuizen en gordeldieren te vinden zijn. De onderzoekers gaan er dus vanuit dat iemand in aanraking moet geweest zijn met een vleermuis of gordeldier en zo de ziekte overgekregen hebben. De ziekte werd dus eigenlijk veroorzaakt door contact met een vleermuis of gordeldier, hierdoor is de kans veel kleiner dat iemand dit wou of gepland heeft. 

Besluit

Iedere ziekte die ik hiervoor besproken heb heeft ofwel te veel uitbraken gehad of is onderzocht geweest of was toen toevallig uitgeroeid of had iets met een oorlog te maken. Hierdoor kunnen we uitsluiten dat deze ziektes gepland zijn geweest. 

Bronvermelding

B. (2015, 13 maart). Pest, een infectieziekte. Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/153035-pest-een-infectieziekte.html

Cholera door de eeuwen heen. (2019, 15 april.  [Foto]. Geraadpleegd van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/cholera-door-de-eeuwen-heen 

Columbina, I. (z.d.). Snaveldokter uit Rome, 1656  [Foto]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)#/media/Bestand:Doktorschnabel_430px.jpg

De Schrijver, K. (z.d.). Cholera in Antwerpen in de negentiende eeuw. Geraadpleegd op 14 mei 2020, van https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/atoms/files/Cholera.19de.eeuw_2006_56_2_De.Schrijver.K..pdf

De twee grootste pestepidemieën in de geschiedenis van Europa. (2020, 16 maart). Geraadpleegd op 5 mei 2020, van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-twee-grootste-pestepidemieen-in-de-geschiedenis-van-europa

Eckert, A. (2020). Wat is het coronavirus? [Foto]. Geraadpleegd van https://www.nationalgeographic.nl/wetenschap/2020/03/wat-het-corona

Mensen die aan de pest leden kregen vaak te maken met grote bulten in hun liezen en oksels. (z.d.). [Foto]. Geraadpleegd van https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-twee-grootste-pestepidemieen-in-de-geschiedenis-van-europa


Pest. (z.d.). Geraadpleegd op 5 mei 2020 https://www.msf-azg.be/nl/thema/pest
avir

Reacties

  1. Hallo Loena

    Ik vond je blogs interessant. Zeker omdat je een grote thema had. Goed onderzoekswerk!

    Groeten
    Ouidad

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts